Saturday, August 27, 2011

Underrated أفلامي المفضلة الـ

سيبكم من العنوان، الفكرة بس إني بأقعد أتكلم مع الناس عن أفلام أنا شيفاها حلوة جداً، و ألقى الطرف التاني على وشه تعبيرات : إيه العته ده ؟

فأنا قررت من موقعي هذا و في مدونتي و بكيفي يعني إني أعمل لستة سريعة كده لأفلام أنا شيفاها متميزة جداً و حلوة جداً جداً، بس علشان إحنا شعب إستهلاكي هاتلاقي اللي يعرفوا عن الأفلام دي هما فئة قليلة من المهتمين بالسينما على وجه الخصوص، و الباقيين و لا يعرفوا عنها حاجة.
اللستة قابلة للتعديل جداً، أي حد عنده إضافة يقدر يحطها في كومينت، و اللي معترض على فيلم يقدر يقولي معترض ليه، إلخ إلخ.


1] K-Pax
الفيلم ده من أجمد أفلام (كيفين سبايسي)، أداء فوق الوصف و بيعيشك حالة من الشك في توقع الأحداث، و دي حاجة أنا بأحترمها جداً.


2] Adam
حالة إنسانية عالية و قصة بسيطة و جميلة، (هيو) و (روز) أداءهم كان عسول جداً، و من مميزات الفيلم ده إن خلاني أحب مرضى (آسبرجر) جداً جداً .. تعرفوا حد عنده (آسبرجر) ؟؟

بصوا بقى، لو الفيلم ده مافيهوش غير تمثيل البنت الصغيرة "أليكساندريا" فأنا هافضل أحبه جداً جداً.

سيبكم من أي أداء لـ (جوني ديب) شوفتوه، الفيلم ده غير. و بعدين حد منكم يعرف إن (ليوناردو دي كابريو) اترشح أوسكار أحسن ممثل مساعد عن الفيلم ده !؟

رجوعاً للوراء بقى، و لفيلم تليفزيوني كمان بس معلّم عليا من أكتر من عشر سنين، من أول مرة شفته فيها !

6] Mr.Nobody 
بشكل عام (جاريد ليتو) من الممثلين الـ آندرريتيد بشكل غريب رغم إنه عامل تحفة خرافية معروفة لينا كلنا : Requiem for a Dream ، و الفيلم ده هنا فيلم دماغ جداً جداً رغم طوله.

7] The Painted Veil
رغم إنه من بطولة (إدوارد نورتون) و (نايومي واتس) يعني اسامي شهيرة في هوليوود، لكن نادر جداً لما أتكلم مع حد شافه أو حتى يعرفه. رحلة إنسانية رومانسية من غير كلاشيهات الرومانسية بتاعت الفترة دي.


8] Half Nelson
مسك الختام: (رايان جوزلينج) و ترشيح مستحق للأوسكار عن أداء رائع، و قصة و فكرة متميزين، و تناول صادق لحالة المدرسة و الطلبة و الشخصية الرئيسية معاه التلميذة اللي هاتربطه بيها علاقة مميزة جداً خصوصاً في آخر الفيلم.

جدير بالذكر إن فيه أفلام كتير جداً على نفس النمط ده، حلوة بس مش معروفة، بس أنا دول اللي جم في بالي دلوقتي .
جدير بالذكر كمان إن اللستة دي مش بالترتيب، و مافيش أي رابط بين الأفلام و بعضها غير إني بحبهم كلهم و شايفة حاجة مميزة في كل واحد فيهم..

فتكم بعافية بقى :)

تعديل نمرة واحد
9] In America
الوصول إلى أمريكا حلم الجميع، تعالوا بقى شوفوا أمريكا في عيون أسرة صغيرة بكل تفاصيلها و بكل الإخفاقات اللي بتواجههم و بروعة الأداء بتاع (سامانثا مورتون) و البنتين الصغيرين بصورة خاصة، و أكيد البرنس (ديجمون هونسو).